tisdag 21 februari 2012

Sadeltankar so far

I lördags var vi och hämtade sadlarna, och jag har nu klämt och känt, vridit och vänt och provridit. Jag kör en liten sammanfattning med mina sadeltankar såhär långt;

Tristan: blev lite besviken när jag kom till Sadelmagasinet och såg att den hade små, små knästöd nere på bossorna, men eftersom den såg bra ut i övrigt så chansade jag endå. Det var ett sånt himla bra pris på den. När jag provade den på hästarna så låg den bra på båda, men bättre på Imre. Dock är framvalvet ganska högt på den, skulle gissa att den nog är tänkt till en häst med högre manke. Blev orolig att den skulle hamna i bakvikt, för det såg ut som att framvalvet låg högre än bakvalvet men jag la ett spö mellan fram- och bakvalvet och den låg helt vågrätt, och även sadelns djupaste punkt är mitt i sadeln, där den ska vara. När jag red Imre så hamna sadeln ännu bättre på plats och då såg förhållandet mellan fram- och bakvalv bättre ut, men jag skulle önska att bakvalvet låg lite högre endå. Fast jag kanske inte borde oroa mig så mycket när allt annat kändes bra? Hur som helst måste jag rida i den fler gånger innan jag ger min slutgiltliga dom.
På Lotta blev den något lång eftersom hon har ganska kort rygg, vilket resulterade i att precis under punkten där ryttaren ska sitta så ligger den inte helt an mot ryggen. Drar man handen under sadeln så känner man att trycket lättar just i mitten. Blev bättre när jag satt i sadeln, men det lutar åt att jag inte kommer använda Tristan till Lotta. Men även här kommer jag rida några gånger till innan dommen faller.

Romanus; har faktiskt inte hunnit/orkat rida i Romanus än, men har longerat Imre med den på. Romanus hade samma problem som Tristan; den hade tyvärr också små knästöd (mindre än Tristans), plats för en hög manke (högre än på Tristan) vilket också här är lite oroväckande att den kommer hamna i bakvikt. Återkommer med mer uppdateringar om Romanus när jag hunnit och orkat rida i den.

Bilden är på Tristan. Ridspöet ligger där för att se om den är i balans. Hur tycker ni att den ser ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar