torsdag 2 februari 2012

2 veckor på Herrhamra

Kära Alice! Nu har vi bott på Herrhamra i snart 2 veckor. Att packa upp känns som ett evighetsprojekt, överallt är det saker och kartonger. Tröttsamt!
Men hästarnas saker är iallafall upp-packade och i ordning.

Det blev inget ihopsläpp med stona. Stallägaren kände att det kanske blir lite rörigt i den hagen om det kommer in två till hästar. Men jag är inte ledsen för det, au contraire! Dom har nu en egen hage med fri tillgång på hösilage, riktigt lyxigt. Jag har valt att sköta insläpp av Imre och Lotta själv eftersom jag tycker insläpp vid kl 15-16 är alldeles för tidigt (det är då de andra hästarna i stallet tas in). Så mina får gå ute till kl 19-20. Så himla skönt, märker framförallt på Imre att han blir mer harmonisk när han får gå ute längre och när det är jag dom tar in dom på kvällarna och inte en massa olika personer.

Jag har varit helt slut pga flytten, både i kroppen och knoppen, så jag har inte orkat träna hästarna något. Men igår inveg vi ridbanan med lite longering. Var inställd på att jag skulle ha två pigga och nerviga hästar pga att dom vilat så länge, vi är på ett nytt ställe och att dom blir separerade från varandra (dom har varit med varandra 24/7 i nästan två veckor). Men dom skötte sig bra med tanke på omständigheterna!

Det var riktigt mysigt att jobba med hästarna igen, dom är såna fina men väldigt olika individer. Lotta är oftast lite coolare och mer lätthanterlig än Imre men har istället en tung kropp som är svår att få ordning på. Imre har ett lite mer knepigt lynne och kan växla mellan olika "personligheter" och sinnelag. Man får riktig hjärngympa när man tränar med honom. Men han har däremot kroppen med sig och har väldigt lätt för sig i dressyren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar