torsdag 16 februari 2012

Stübben

Att jag är väldigt old fashioned när det gäller vissa saker kommer ni så småningom märka, som t.ex nu när jag tänkte berätta om de 2 dressyrsadlarna jag ska hämta hos Sadelmagasinet på lördag! I'm so excited! Det är två gamla Stübben sadlar, varav den ena är av min favoritmodell Tristan! Den andra är en Romanus, också en bra modell. Men gamla Tristansadlar är helt oslagbara. Så bra balanserade, inga knästöd, perfekt djup i sätet, sittbenen hamnar där dom ska vara, alltså nära hästens tyngdpunkt och inte bakåt mot hästens rörelsecentrum. Och så Stübbens oslagbara kvalité, sadlarna håller fasen i generationer. Nu hoppas jag bara på att sadlarna är så fina som dom ser ut på hemsidan, och såklart att dom ligger bra på hästarna. Storleken som är angiven på hemsidan är rätt iallafall.

Jag förstår att det finns folk därute som inte alls förstår varför jag är så peppad över gamla, omoderna och "billiga" sadlar, men för mig finns det inga bättre dressyrsadlar. Att dom är billiga är en bonus. Synd såklart att folk inte förstår deras värde (och jag tror att många ryttares sitsar skulle må bra av att rida i en gammal tristan).

Antagligen bara jag och sura gamla hästgubbar som gillar såna här fossiler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar