onsdag 22 februari 2012

Lotta tisdag

Igår var Lotta superduktig i ridhuset. Det var vindstilla, så hela den biten slapp vi jobba med och jag kunde fokucera mig på ridningen istället.

När vi kom till ridhuset så var Sara där med sin fina 5-åring Milano (e: Don Primero). Eftersom Lotta är så hemskt social och vill nosa på och prata med alla hästar hon möter så fick vi lägga lite fokus till en början på att inte dra mot Milano hela tiden utan lyssna på mig och mina hjälper istället. Det gick över min förväntan! Behövde inte trilskas speciellt mycket. Det blev ett ypperligt tillfälle för att träna de sidförande hjälperna och öppna, och hon lyssnade så himla fint i skritt och hade en riktigt trevlig, avslappnad arbetsform och bra energi framåt.

Traven, som vanligt, är en katastrof de första varven. Hon vill bara springa, tar genvägar i hörnen, ställer sig utåt på volterna och blir stel och hård. Så såhär brukar jag strukturera upp traven i början, för att få fokus, lydnad och avslappning;
- Jag börjar med kravet att hon ska hålla sig på det spåret som jag sett ut. Här struntar jag i vilken form hon går i, hon ska bara lyssna på mina styrande/flyttande hjälper. Här får JAG träna mycket på att vara tydlig och bestämd i min hjälpgivning, planera min ridning, hålla upp blicken och se ut ridvägen. Jag rider främst på fyrkantsspåret, och lägger in stora volter med jämna mellanrum.
- När hon börjat lyssna på mina hjälper ändrar jag fokus till att försöka hitta en rund arbetsform i trav i avslappning, där hon kan länga överlinjen och höja ryggen. Detta gör jag genom att rida massor med volter och serpentiner i varierande storlekar och lägger in långsidor där jag släpper fram och manar på henne att öka längden på steget. Ser till att jag har ett bra stöd på yttertygeln och stundvis letar efter lite öppnakänsla.
- När hon börjar komma till rätta och ger efter i kroppen och i sinnet så saktar vi av och skrittar en stund på långa tyglar med mycket klappar och beröm.
- Därefter tränar vi på travstarter där hon ska starta lugnt och sansat i form och inte börja trava iväg som om vi startade i en montétävling.
Och därefter brukar vi avsluta eftersom det är ungefär på den nivån vi är just nu :) eventuellt lägger jag in lite galopp också, med fokus på att hon ska galoppera och inte slängtrava .. Mer galoppträning ska vi lägga in lite längre fram.

Men hon fick till en sån fin trav tillslut och kunde till och med samla sig något så vi kunde träna tempoväxlingar. Ibland får hon mig att tappa hakan! Riktigt bra travstarter gjorde hon också så då rundade vi av eftersom jag var mer än nöjd med vad vi åstakommit.

Sara ville att vi skulle göra sällskap tillbaka till stallet så medans jag väntade på att hon skulle bli klar så jobbade jag Lotta vid hand. Först i skritt vilket funkar jättebra, men sen tog jag mod till mig och provade traven och hon gjorde så fina, samlade, lugna travstarter. Återigen, jag tappade hakan! Har aldrig kunnat jobba henne vid hand i trav innan eftersom hon helst vill trava på i 180 knyck, lite svårt att hänga med då!

Duktig häst!
(Bilden är från sommaren 2010)

1 kommentar:

  1. Om man tänker logiskt så borde det ju va mer tydligt att hon inte ska toktrava när man går bredvid för det blir ju mer uppenbart för henne att man inte hänger med (än om man sitter uppepå alltså.) Hon vill ju helst va nära dig så det där kommer hon lösa supersnabbt tror jag, det e bara å nöta. :)

    SvaraRadera